Jdi na obsah Jdi na menu
 


Rojek DH 10 S

23. 2. 2014

Jedná se o drtič nebo také štěpkovač dřevní hmoty s benzínovým motorem. Pracuje na principu dvou protiběžných válců s noži, které "stříhají" vkládaný materiál (na každém válci jsou 3 nože z nástrojové oceli). Výsledkem je potom kusová štěpka (proto také já osobně říkám, že se jedná o štěpkovač, nikoliv drtič, protože pod slovem "drť" si představuji poněkud jiný výsledek, než jaký je vidět na fotografiích níže). Ale ono je prakticky jedno, jak budeme stroji říkat, důležité je, jak to funguje a jaký je celkový přínos tohoto stroje pro jeho majitele.

 

Co se týče konstrukce, typů stroje a dalších podrobností, nejlepší je podívat se na stránky výrobce www.rojek.cz v sekci "tepelná technika". Přímý odkaz na přehled typů je zde, na konkrétní drtič potom zde, nicméně odkazy nemusí vždy korektně fungovat (výrobce může svoje stránky pozměnit).

 

Já prodejce nejsem a proto nemusím mazat omáčku kolem. Stroj mám již několik let (pokud dobře počítám, tak k roku 2014 již 6 let), zatím jsem neřešil žádnou opravu ani výměnu jakéhokoliv dílu, i nože jsou původní a dosud neostřené. Nutno podotknout, že strojem již proběhlo několik tun materiálu, někdy i poměrně znečištěného. Při detailnějším pohledu na nože už je patrné opotřebení, jedná se ale o malé hrbolky od kamínků - netknuté části nožů jsou ještě ostré.

 

Co se týče vlastního provozu štěpkovače, není mu moc co vytknout. Pětikoňový motůrek Honda je dobře zpřevodovaný, takže zvládne větve s průměrem kolem 8 cm (měkké), tvrdé tak kolem 6 cm (při vložení příliš velkého materiálu proklouznou řemeny a pojistka téměř okamžitě vypne motor, k poškození stroje by tedy nemělo dojít). Určitou nevýhodou zpřevodování je, že štěpkovač větve sám nevtahuje, resp. "vtáhne" jen rovné klacky bez výrazných větevních odboček. Pokud se podíváme na videa jiných výrobců nebo na rojka neseném na tříbodu traktoru, tam je pohyb nožů tak rychlý, že štěpkovač větve sám vtahuje a to i poměrně rozvětvené. Na jednu stranu je to sice méně pracnější, na stranu druhou ale vám vtahovaný materiál častěji "nafackuje", protože ne vždy stačíte uskočit. Spotřeba PHM je také výrazně jinde, nehledě na to, že ne každý má svůj vlastní traktor. Nechci nijak zvlášť vychvalovat "to svoje", ovšem při reálném uvažování potřebného využití je pro mne typ SH 10 S bezesporu nejvhodnějším. Používám jej totiž především k výrazné objemové redukci větví z kácení a ořezů stromů, kdy větve je potřeba likvidovat odvozem z místa výkonu prací. Určitá mobilnost a nezávislost na energetickém zdroji (traktor, elektřina, velký výkonný motor) stojí v tomto způsobu využití na prvním místě.

 

Kdo někdy větve vozil tak ví, že našlapat je na vlek je dost makačka a i když se člověk hodně snaží, stejně vždycky veze spoustu vzduchu - tzn. při větším objemu, kdy se jede několikrát, je to značně neekonomické. V tomto ohledu tedy štěpkovač slouží perfektně - původní objem sešlapaných větví se zredukuje na cca 1/10. Systém protiběžných nožů ale má další nezanedbatelné výhody: jak jsem již zmínil, především je pohon zajištěn malým spalovacím motůrkem, který má velice malou spotřebu PHM. To je dáno tím, že energie vložená do štěpkování "stříháním" materiálu je podstatně menší, než když se materiál štěpkuje (drtí?) na malou frakci. Takové štěpkovače mají obvykle vysoké otáčky bubnu a potřebují mnohem výkonnější motor. Já osobně dělám pravidelně ještě se štěpkovačem GTM založeným právě na rozmělnění materiálu (kolega z oboru dělá hodně výsadby, takže vzniklou drť používá ve větším rozsahu na mulčování kolem sazenic, na což je kusová štěpka z rojka dost nevhodná). GTM má motor mitsubishi 12 koní, což je cca dvojnásobný výkon oproti hondě na rojku. Ale v hodinovém výkonu obou strojů, když makají vedle sebe, je GTM zhruba o třetinu pomalejší. Navíc je GTM výrazně hlučnější a pokud nemá zcela ostré nože, je potřeba materiál do něj silou strkat, což je poměrně výrazně nepříjemné kvůli vibracím strkaného materiálu přenášeným na ruce pracovníka (antivibrační rukavice jsou k tomuto stroji téměř nezbytným vybavením). Je tedy velice důležité si před pořízením takového zařízení dobře rozmyslet, na co vlastně chci výsledný produkt používat - z Rojka je kusová štěpka vhodná nejvíce na topení, na mulčování se nehodí. Naproti tomu z GTM a dalších podobných štěpkovačů jde štěpka použít na topení do automatických kotlů (samozřejmě pokud jsou na takový druh paliva zařízeny), na mulčování a kompostování. Jemná štěpka je navíc přeci jen o něco skladnější a dá se ještě "ušlapat", takže při požadavku co největšího zredukování objemu větví je vhodnější.

 

 

sp_a0375.jpg

fotografie-128.jpg

 Produkt ze štěpkovače Rojek - kusová štěpka

 

 

stepka-jemna.jpg

foto-014.jpg

Produkt ze štěpkovače GTM - jemná štěpka 

 

Pro mne od začátku bylo jasné, že ačkoliv je při mojí činnosti štěpka především odpad, určitě nechci jít cestou, kdy poměrně nákladně vyrobený produkt budu vyhazovat na kompostárně a ještě za to znovu platit. Při objemu prací vyprodukovaných mezi léty 2008 a 2012 si troufnu tvrdit, že se mi vstupní investice do nákupu štěpkovače několikanásobně vrátila (jen za pohonné hmoty, které bych musel nakoupit do auta pro převoz větví a zaplacení jejich likvidace v kompostárně). A to pochopitelně ještě nepočítám efekt zužitkování odpadu pro vlastní potřebu (pokud jsou větve zpracovány bez listí, jsou použity výhradně jako palivo pro mne doma a v provozovně, kde bych jinak opět musel nějaké jiné palivo obstarávat a platit).

 

Pokud jdete formou rozhodování jako já, potom vítězí Rojek, případně jeho další alternativy (a nebo konkurenční výrobky na stejném principu zpracování dřevní hmoty). Systém samotný a jeho výhody jsem snad již dostatečně popsal, teď se podíváme na samotný stroj:

 

Celkově se jedná o robustní a od pohledu poctivě zpracovaný stroj. Konstrukce je plechová navařená na nosných jeklech, pro přesun slouží plná plechová kola, manipulace probíhá za pomoci madla na násypce.

 

 

sp_a0868.jpg

 

 

Popravdě řečeno je to asi jedniná věc, která se štěpkovači dá vytknout. Kolečka jsou příliš úzká, při pohybu v nezpevněném terénu se zařezávají, navíc celkem brzy dojde k jejich rozlámání. Výrobce evidentně nepočítal s tím, že by někdo štěpkovač používal mobilně v terénu, pro přesun na zpevněných cestách by asi nebyl problém.

 

Dalším nedostatkem se mi jeví nemožnost sundavání násypky, díky které se DH 10 nevejde do menší dodávky, i když jinak jeho váha (kolem 200 kg) by tomu nijak nebránila - ovšem nevejde se na výšku. Násypka drží na stroji za pomoci celkem 8 šroubů, které je nutno odšroubovat, navíc jsou použity matky s teflonem, což rychlejší montáži skutečně nepřidá. Po sundání násypky je ale navíc značně omezena manipulace, protože k tomu právě násypka původně také slouží. Je samozřejmě možné vozit stroj vcelku na vleku, za osobákem to ani jinak nepůjde, ovšem jako vlastník malé dodávky se mi nechce jezdit s vlekem, když auto je uvnitř prázdné.

 

Výše uvedené jsem nakonec vyřešil následovně: středový tunel (prodloužení od segmentu s noži po kónickou násypku) jsem rozřízl flexou na dvě poloviny, přivařil vratové panty na jedné straně a na druhé straně šrouby M12 s navařenou kličkou pro beznářaďové použití. Násypka je tedy snadno sundavací, proces sundání nebo montáže zpět nezabere více jak minutu času. Manipulaci jsem následně vyřešil za pomoci trubek, do kterých se zasouvají prodlužovací nástavce. Se štěpkovačem se tedy potom dá manipulovat podobně jako se stavebním kolečkem. Nosné trubky navařené na konstrukci navíc výrazně celý štěpkovač zpevnily, což určitě není na škodu.

 

fotografie-134.jpg

fotografie-133.jpg

fotografie-136.jpg

 fotografie-132.jpg

fotografie-131.jpg

 

Nevhodná kolečka jsem ještě neřešil, jsou tam stále původní (pouze opravená). Chtěl jsem objednat pěkná nafukovací, které jsou na kolegovo štěpkovači GTM, no prodejce mi sdělil, že za jeden kus chce 2 tisíce korun, což je pro mne cenově neakceptovatelné (a to nepočítám nutné úpravy na nosné ose, která rozměrově nepasuje). Nakonec jsem ale čistě náhodou narazil na podobná kolečka od jiného výrobce, která pasují přímo na osu a jedno (nové) stojí 800 Kč včetně daně - to už zní lépe, v současné době mám v plánu kolečka objednat a namontovat (zřejmě stejně budou nutné trošku úpravy, protože kolečka jsou trošku širší než původní, odhaduji že budou šoupat o konstrukci). No až zrealizuji i tuto úpravu, zaktualizuji článek a přidám nové fotky :)

 

Shrnutí:

  • + malá hlučnost, malá spotřeba PHM
  • + kusová štěpka vhodná na topení v jakémkoliv druhu topidel na tuhá paliva
  • + mobilnost a vysoký hodinový výkon
  • + bezpečnost
  • - pořizovací cena, nutnost dodělávek (minimálně kolečka to udělat chce, použitý plech je příliš slabý a dlouho nevydrží)
  • - materiál je nutné k nožům přistrkávat, sám vtahuje pouze rovné kusy

 

Celkově hodnotím tento výrobek jako velice povedený, ve srovnání s podobným segmentem štěpkovačů a drtičů je bezesporu asi to nejlepší, co se dá pro daný účel pořídit. Vstupní investice je sice poměrně vysoká, nicméně návratnost je díky možnosti zužitkování štěpky k topení nebo prodeji na topení poměrně rychlá (záleží pochopitelně na intenzitě využití a na tom, co od daného stroje očekáváme). Za sebe hodnotím 9/10. :)

 

Fotografie uvedené v článku najdete v přiložené galerii v plném rozlišení.

 

Update listopad 2014: Tak konečně dostal Rojek nové botičky (od DAKRu - náhradní sada na sypač KRH 06). Kupodivu to šlo bez jakýchkoliv úprav, pouze zkrácení původních nábojů flexou ... cca 10 minut práce. A výsledek? Víc než luxusní. Po schodech už se nemusí přenášet, ve dvou jsme hned kolečka ozkoušeli a jde to!

 

fotografie-1305.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Štěpkování